Х. СҮЛДЭТ. Бөөгийн ёс Ардчилалгүй юу? гэсэн нийтлэл гарчээ. Цаг үеэ зөв харсан зөв бодсон, ухаантай хүний нийтлэл байна. Түүний нийтлэлийн дагуу тайлбар бичсэнг болгооно уу?
“Бөөгийн уг наалгасан зарим хүмүүс яаж амьдрал ахуйгаа зохицуулахаа мэдэхээ больчихсон, сандарч явааг хараад энэхүү бичвэрийг үүсгэв. Би уг нь бөө мөргөлд үнэн сэтгэлээсээ бишрэлтэй ханддаг юм аа. Гэхдээ Монгол оронд бөө мөргөл дахин дэлгэрэхээс өмнө өөрийн амьдралд баримталж ирсэн зарчим, зарим нэг хэвшил, зуршил, итгэл үнэмшил маань чин сүсэгт мөргөлчин байхад минь мөн ч их саад болох юм даа. Худлаа ярих, хулгай хийхээс эхэлдэг нөгөө айхавтар арван хар нүглийг үйлд гэж ямар ч шашин, номлол, үзэл суртал хэлдэггүй хойно тэр талаарх сургаал, ёс зүйн жишгээс гадна бас сонин сонин ёс, дэг жаяг байнаа энэ бөөгийн орчинд. Ёстой л хүн мэдэхгүй юмныхаа боол гэгч болох юм даа гэж халагламаар санагдаад, заримдаа тэрслүү тэрслүү бодлууд сэтгэлд орж ирээд, тэр бодлоосоо айгаад тэнгэрийн дор үе үе навтайж явах болов. Тухайлбал,
-Бөөгийн уг наасан багш маань ан амьтан, араатан жигүүртэн, адуу, тэмээний мах бүү хүрт гэсэн заавартай гээд идэх уух юмаа олж цөхөж яваа хүн таарах юм. Тэгээд тэр жигүүртэнд нь тахиа, өндөгтэйгээ ордог гэнэ. Тахианы мах идэх нь байтугай өндөг орсон хоол гүй гээд суучихаар боов боорцогноос эхлээд өнөө цагийн бидэнд өндөггүй юм ховор болохоор хэцүү юм билээ. Ан амьтанд нь гахай ордог гэнэ. Нөгөө хойд айлын хашааны буланд бордуулдаг гахай чинь савдагийн амьтан, савдаг гомдоож болохгүй юм байх. Энэ ч бас яахав уулын олон араатнаас мах ахиутайгаасаа болоод хүний гарт орсон ганц амьтан биз. Гэтэл лусын хорлол гэж айхавтар юмнаас бүгд л айдаг хойно, загас идэх нь байтугай эгцэлж ч харахгүй. Уналгаа идэхгүй гээд адуу, тэмээний мах идэхгүй гэх. Ингээд л ресторан, гуанзуудыг хоолоо ямар махаар хийсэн бол гэж хардаад гэрээсээ гадуур хооллож ч чадахаа байсан байна билээ. Үүнийг нь хараад надад ийм бодол төрөөд байгаа юм. Оросууд "Курица не птица" (тахиа шувуу биш) гэсэн нэг хэлц үг ярьцгаадаг нь үнэн юм болов уу? Бид нарыг бодвол галуу шувууны мах эртнээс идэж ирсэн ард түмэн мэдэж байгаа байлгүй, үнэн гээд итгэчихвэл яадаг бол. Мөн Тэмүжин дүү нарын хамтаар загас жараахайгаар тэжээгдэж өсөж өндийдөг талаар Нууц товчоонд гардаг, тэгсэн ч гэсэн тэнгэрийн ивээлд багтдаг биз дээ гээд барьцмаар ч юм шиг. Бүр байг гэхэд, дөнгөж өчигдөрхөн л буу бариад ан хийж явсан хүн, загас шараад хоол хийж байсан хүн өнөөдөр хэц бариад сууж байдаг. Онго нь голохгүй, зугтахгүй ирж л байгаа биз дээ гэж ам асуумаар санагдах юм. Засагчин, анчин олон отог аймаг, ард түмнүүд дунд сайн сайн бөө нар байдаг дуулддаг. Үүнийг юу гэж тайлбарлах вэ? Хоол ундны хорио цээр дээр үнэмшилтэй, бодитой хариулт өгөх хүн байна уу?”
АЯНГА: Энэ бол үнэхээр л ҮНЭН бодит байдаг зүйл шүү. Миний блогт ч миний түүх бичигдэх явцад дурдагдаад л явсан юм даг. Жишээ: Би БӨӨ болсон хүмүүс хоолны хорионд ордгийг нүдээрээ харсан бөгөөд ХҮҮ, ДҮҮ ОХИН, БАГШ цөм л БӨӨ болсныхоо дараа хоолны хорионд орсон юмдаг. Эднийг хэн нэг нь битгий ид тийм ёстой энгийн нэгэн багш, ном судар хэлээгүй ч цаанаасаа сүүлд Онгодууд нь ирэн загнаж идүүлдэггүй. Идсэн тохиолдолд бөөлжиж, гүйлгэж өвдөж хэцүүддэг. Ийм аймаар юмыг хараад Би бас ингэнэ л гэж боддог байв. Гэвч нэг удаа өлсөөд байхаар нь ӨНДӨГ идчихэв. Юу болохыг мэдэх учраас би өвдөхөө хүлээж байсан ч яасан ч үгүй. Нэг хоногийн дараа миний баясал төрж манай хэд анзаараагүй юм уу, эсвэл би өндөг идэж болох нь гэж бодов. Хэд хоногийн дараа би ээжийнд очтол тэнд Сэлэнгийн цагаан загас байв. Гэнэт би идмээр санагдаад бүгдийг нь идээд хаяв. Өвдвөл өвдөг яадын гэж бодов. Гэтэл өвдсөнгүй ээ. Бүр дахин хаа байгаа газрыг нь заалгаж авч байгаад хэд хоног зөвхөн тэр загасыг л идэв. Мөн хажуугаар нь Гахайн мах ч гулгуулж үзэв. Би яасан ч үгүй. Нэг бол Би БӨӨ болоогүй ч юм шиг. Түүхий маханд гараа хүргэв яасан ч үгүй. Нэг ёсондоо би БӨӨд болдоггүй бүхнийг хийж үзсэн юм. Бүгд болж байв.
Энэ бусад хүмүүс тэгж сонсчоод хүрдэггүй юм байхдаа хэмээн уур хүрч, хүүгээ хоол хийж болох юм байнадаг. Галзуурах гэж амар юм болохнов шив хэмээн бодлоо. Гэвч Хүү маань дэлгүүрээс мах авч яваад сэвтэн бас татав. Би мэл гайхав. Миний Буурлууд: "Охин минь чи бусдаас өөр, бусдаас онцгой гэдгээ одоо бас харвуу" гэж билээ.
Манай хадам онгодууд л лав Гахай, Адуу, Шувуу, Ангийн мах, Дотор мах идэх хориотой.
Өндөг идүүлдэггүй. Манай үеэлд буудаг ээжийн маань Онгодууд Ямааны мах хориотой.
Шүтээн уналгуудаа идлээ хэмээн загнуулдаг. Мөн тэднийг нь хичнээн нууж идсэн ч бөөлжөөд, хэдэн өдөр гүйлгэх ч явдал үнэхээр гардаг юм даа.
Онгодууд өөрсдөө мэднэ дээ. Харин Чингис ХААНтай барьцах юун. ХААН бол ХААН л байдаг юм. ХААНы Онгодууд бол ДЭЭДийн ДЭЭД онгодууд.
Онгодуудын идэж уух, хэрэглэх хэрэглэхгүй юмс бүгд өөр өөр, ёс жаягтай, зэрэг дэвтэй. Онгодоо хүлээн аваагүй байхдаа тэр энгийн л хүн байдаг шүү дээ. Иймээс тэд бусдын л яг ижил байдаг. Онгод хүлээн авснаас хойш Тэд өөрийн эрх чөлөөгөө алддаг юм даа. Улаач хүний Зовлон эхэлж байгааг анхаар.
Онгодуудын энэ зан үйлийг мэдэхийн тулд эхлээд БӨӨ гэдэг юмыг сайн мэдэж байж л ярихаас биш, Тэнгэр Сүнснүүдийн дэг жаягийг Газрын бид яалтай.
СҮЛДЭТ: -“Манай хүүхдийн уг наасан багш "Хүүхдийг маань олон тэнгэртэй, ховор заяатай тул дээдлэн хүндэл" гэсэн гээд тухайн гэрийн бүх хүний дээр тавьчихсан, тэр бүү хэл нөгөө муу жаахан хүүхдийг эцгээс нь дээр суулгаж, цай хоолны дээж барьж, хэлсэн ярьсан үг нь хааны зарлиг адил болсон айл байх юм. Бас л нэг жаахан тиймхэн, арай биш санагдаад байгаа юм даа. Улаач улаачынхаа амьдралаар, онго орсон үедээ онгынхоо замаар л баймаар юм. Энэ хорвоод хүмүүн болж төрөгсдөд эцэг эхээс дээш хүндлэгдэх бурхан байх уу?”
АЯНГА: Энэ дээр бол бас бодох зүйл. Нэг талаас тэр улаач хичнээн жаахан хүүхэд ч бай. Түүнд бууж байгаа Онгод, Тэнгэрүүд бол тэр аав, ээж нарынх нь аав, ээж, өвөө эмээ байтугай түүнээс дээш насныхан буудаг учир ХҮНДЛЭХ нь туйлын зөв. Гэхдээ энэ замбын амьдралд бол түүний ухааныг тэлж, эрдэм ном сурган, ажил хийлгэж, өөрөө өөрийгөө аваад явах амьдралын чадварыг бол суулгах л ёстой юм. Хоол цайны дээжийг өгч, Эцгийн дээр суух нь зүйн хэрэг. Харин бусад үед толгой ухаан гэдгээ хөгжүүлж, элдэв ажилд сурганаа. Харин хэт муу муухай ажил, газар шорооны ажил бол ер нь хэцүү дээ. Хийлгэхгүй нь дээр. Ер нь Онгодууд нь Улаачаа ямар ажил хийлгэх хийлгэхгүйгээ мэднэ. Жишээ нь би зун хашаа барихдаа чулуу зөөх гэтэл сульдаад унаж, гар өвдөөд байсан юм даг. Бөө болохоос Өмнө нь чулуу зөөх байтугай газар ухаад л Лоомдоод л, жоотуудаад л, хүрздээд л алдаг байлаа шүү дээ.
Улаач болсон хүний нэг зовлон нь амархан сэвтэж бузартдаг юм шүү дээ. Улаач хүн гэдэг бусдын төлөө үгүй ядахдаа л ХООЛ, Унднаасаа өгсүүлээд, дуртай газраараа орж гарч чадах эрхгүй болдог байтал яагаад түүнийг бусад нь хайрлаж хүндэлж болохгүй гэж. Танай удмын бусад олон үрс дуртай юмаа идэж, дуртай газраа орж, дуртай юмаа хэрэглэдэг. Харин Улаач энэ бүгд хязгаартай болдог. Танай удамд 30 хүн байлаа гэхэд ганц хүн яагаад эрхээ хасуулсныхаа төлөө Тэднийхэнд хүндлэгдэж болохгүй гэж. Хүндлэхээс ч арга байхгүй.
Учир нь түүнд дандаа өндөр өвөг дээдчүүд нь л бууна шүү дээ. Тэр байтугай цагаан сараар танай удмын 150 настай эмгэн байлаа ч удмын 9 настай улаач байлаа гэхэд ирж хүндэтгэл үзүүлэн золгодог номтой. Түүнд буух буурал нь 150 биш 300 гаас дээш настай Буурал байдаг юм даа. Энэ бүхэн бол БӨӨгийн ертөнцийг сайн мэдэхгүй учраас энгийн нэгэн бодоход үнэхээр л тэгж бодогддог учраас энэ СҮЛД гэж хүний буруу биш. Хүмүүс бас ойлгох хэрэгтэй.
Ганц анхаарах юм нь та нарын хайр хүндэтгэлийг УЛААЧ маань зөв ойлгон, ухаантай байж, удам судар та бүгд, уул ус, эх орон, Тэнгэрийн төлөө төрсөн биеэ золиослох ёстой.
СҮЛДЭТ: “-Мөн л багш нь хэлсэн гэнээ. "Танай удмын өөр нэг хүнд бас онго буугаад хүч булаацалдаад байна. Би тэрхүү хүний хүчийг дарж өгье. Өглөө бүр надад айлтгаж бай" гэж. Тэгээд нөгөө удган болох гэж байгаа охин маань өглөө бүр, нэг л болохгүй байна гээд багш руугаа утасддаг, багш нь хамаатны хүнийх нь хүчийг дарах дом хийдэг юм байх. Энэ ямархуу ёс зүйтэй багш вэ? Бөөгийн шахаан тангараг гэж юу байдгийг мэддэггүй ойлгодоггүй, өөрөө нүглээсээ салаагүй, нөгөө "хиж гөрөөсний" төрлөөсөө холдоогүй "багш" байхаа. Шавийн эрдэм багшаасаа гэдэг, ийм багшийн шавь ямархуу удган зайран болох нь ойлгомжтой. Багш гэснээс багш гэдэг үг өөрөө ямар нэгэн эрдмийг их бага, ямар нэгэн хэмжээгээр заасан хүн бүрт оногдох эрхэм алдар билээ. Гэтэл үүнийг сэвтүүлж яваа багш хааяагүй байдаг. Тэдний зарим нь бөөгийн отогт, зарим нь сургуулийн танхимд гээд энд тэндгүй. Гэтэл сургуулийн багшийнхаа хэлсэн заасныг үл ойшоож хичээл номоо хийхгүй, элдвээр хэдэрлэж зовоох мөртлөө, бөөгийн уг наасан багшийнхаа хэлсэн бүхнийг мухар сохроор дагаж ах дүү, айл хотлоороо элдэв мэдэхгүй юманд орооцолдож чирэгдэх юм. Эрдэмд хөтөлсөн багшийн ачийг юутай ч зүйрлэмгүй арвин боловч, аливаад бид авах гээхийн ухаанаар хандвал зүгээрсэн. Багшаас илүүтэйгээр, өөрөө таны оюуныг эзэмдэн орж ирж байгаа онгынхоо хэлж, ярихыг дагавал илүү дээрсэн. Багш нар ч гэсэн онготойгоо бүрэн золгосон хүнийг өөрийн эрхшээлд байлгах гэж элдвээр айлган сүрдүүлэх арга саам хийж байхаар өөрөө хөгжих эрх чөлөөг нь өгөөсэй. Сайн багшийн шавь бие дааж сурсан байдаг. Муу багшийн шавь хуулж, дууриаж сурсан байдаг. Аливаа эрдмийн багш өөрөөсөө илүү шавь төрүүлж байж л алдар нь манддаг гэдгийг ухаараасай.”
Аянга: Энэ бол туйлийн зөв билээ. Энэ хүний. Ер нь сүүлийн үеийн БӨӨгийн багш нар хэдэн шавиасаа мөнгө татаж амьдрах, хамаг юмаа бэлдүүлэх, дарамтлах, хорлох, онголуудыг нь хоионд байлгах гэх мэт байдаг нь эргээд ХААНА очихоо мартсан БАГШ нарын л шинж. Хүний удам угсаа, өвөг Дээдсийг буулгаж залж өгөх гэдэг хүнд хэцүү ч энэ бол БУЯНЫ АЖИЛ. Эргээд тэдий хирээр буян нь өөрт нь ирдэг. Багш хүн хэдий чинээ ухаантай байна шавь нар нь эргээд түүнийг хүндэлдэг. Хүн хэд хэдэн удаа ачийг санан Багш минь гэж бодон туслах ч давраад байвал дургүй нь хүрч эхэлдэг. Эндээс л Багш, Шавийн харьцаанд асуудал үүсдэг юм даа. Мэдээж босохдоо Багшдаа өргөл барьцыг нь өгч байж л босч байгаа. Гэхдээ үргэлж юм заахын оронд ингэ тэг гээд татааас нэхээд байвал Албатай юм уу ер нь гэсэн асуудал үүсдэг. Хүн гэдэг өргөл барьцыг Сэтгэлээсээ л өргөж, сэтгэлээсээ л тусладаг. Байгаа байгаагаараа явдал чансаагаараа олон олны дэмээрээ болдог байхад шавиа тойглоод дахин дахин оролдоод байвал шавь болон түүний цаана арзайх Онгод Тэнгэрүүд хилэгнэнэ биз дээ.
Багш хүн гадны халдлагаас л шавиа хамгаалж болох байтал овог отог дотор нь хагарал үүсгэнэ гэдэг бол огт байж болохгүй асуудал. Ёстой өөрөө Тийрэнтсэн Багш л тийм юм хийнэ гэдгийг анхаар. Багш хүн овог отгийн хоорондын хэрүүлд огт оролцох ёсгүй. Удмыг нь босгоод өглөө болоо. Түүнийгээ хэрхэн залж яаж авч явах нь тэр отог омгийнхоны УХААН л мэднэ дээ.
Энэ хүн багш, шавийн тухай ЧИН ҮНЭН үг хэлжээ. Хэрхэн алдартай, мундаг шавь нар төрүүлснээр нь БАГШИЙН АЛДАР МАНДДАГ. Иймээс шавь авах багш нар ч дараа нь дуурсагдах алдраа бас бодолцон Улаачын хувийн зан, араншин, Ухааныг харж байх хэрэгтэй. Хичнээн том Онгод Тэнгэртэй, хичнээн баян тансаг байлаа гээд Ухаан муу бол тэрэн шиг адгийн шавиар юу хийхэв дээ.
СҮЛДЭТ: “-Бөөгийн уг наалгасан зарим хүн өнөөдрийн амьдарч буй нийгмээ ор тас мартдаг бололтой. Бид нар шинжлэх ухаан, техник, технологи маш өндөр хөгжсөн, ардчилсан нийгэмд амьдарч байгаа боловч өнөө цагийн улаач нар орж ирсэн онгоо дагаад хэдэн зууны цаадтай нисэн одож байгаа нь харамсалтай. Угааж арчих, цэвэрлэх, халдваргүйжүүлэхээс эхлээд ахуйн түвшний олон хэвшилд нөгөө соёлын довтолгоо хийж байж алга болгосон хуучны хоцрогдлыг тэр чигээр нь нааш авчрах гэж чирэх юм. Мөргөөд бишрэхээс илүүтэй айж цочмоор бохир эд зүйлс хэрэглэх бөө ч байх юм. Айлууд нь буян хишгээ гөвнө гээд хогоо бараг шүүрдэггүй, хувцсаа угаадаггүй, намайг хувцсаа угаадаг гээд шоолж адалдаг хэмээн 70-аад оны үед хөдөөгийн нэгэн суманд багшилдаг нагац эгч маань хуучилж байсан. Энэ хачин, бохир заваан хэв зуршлаас гарах гэж хичнээн их хүч хөдөлмөр урссаныг нүдэнд харагдтал ярих амьд гэрчүүд, түүний төлөө зүтгэж явсан хүмүүс байж л байна. Хүн яагаад нүүрээ угаах ёстой, хөнжлийн даавуу хэрэглэх нь ямар ач тустайг ухуулж явсан үе саяхан шүү. Орчин цагийн хүмүүсийг өнгөрсөн зуунд аваачиж мөргүүлж байснаас орж ирж байгаа онгоо орчин үеийн амьдралд сургавал яасан юм бэ.”
АЯНГАТ: ЭНЭ хүнд баярлалаа гэж хэлэх хэрэгтэй. Яг зөв юм шүү. Энэ заваарсан навсарсан юманд байх дуртай сүнс бол Онгод байхаасаа илүү ТИЙРЭН байдаг юм. Мөн нэг юм хэлэх хэрэгтэй. Ер нь БӨӨ нар хуяг хувцасаа өмсөхдөө онгодоо ундаална гэд л сүү, архи ам руу нь цутгасаар хувцас нь халтартдаг. Дээрээс нь хээр гадаа буух, олон сольж, угаах боломжгүй АМЬТАЙ учраас ХУЯГ нь халтардаж өгнө дөө харин ч нэг. Багш нар ч өөр өөрт нь заасан багшийнхаа хэлсний дагуу л дэг журам сахьдаг. Би БӨӨ болоод энэ зовлонг 5 хоног үзсэн. Өглөө, өдөр, орой өдөрт гурван удаа буух бүртээ хүйтэн өргөөндөө орж гар бээрэн тэр олон амьтан, могой, хэрэгслүүдийг хооллох гэж цаг болно. Харин хэд хоноод манай Онгодууд биднийг битгий ийм балай юм хийгээд юм завааруулаад бай гэж загнасан юмдаг. Тэд хэлэхдээ: "Наад уналга амьтад хэрэглэл чинь бүгд амьтай. Тусад нь нэг өргөлд сүү хийгээд тавь. Амьтай бүгд өөрсдөө явж хөдөлж байдаг юм. Яахаараа юмыг нь бэлдэж өгч ам руу нь цутгана. Та нарын завааруулсан юмс харин ам хамрыг нь бөглөж байна. Битгий Өүлэн эхийн минь Хуягийг завааруул" гэж билээ. Азны Коля биз дээ. Би гэж ийм л Азтайн дээд Азтай Улаач юм шүү дээ. Онгодын хэрэгсэл цэвэр байх ёстой. Тэд Зулыг өргөө завааруулж тортог тарилаа хэмээн уурсаж болиулсан юм даг.
СҮЛДЭТ: “-Хүний нууцыг хадгалах, хүний эрхийг хүндэтгэх гэх мэтээр өнөө цагийн нүүр царай болсон үнэлэмжийн үнэр ч үгүй бөө нар байх юм. Ялангуяа багш гэгдчихвэл бүр өнгөрөө. Уг наалгах ёстой болсон хэн ч бай ерөнхийдөө тэгсгээд л эрх чөлөө нь хаагдаж багш гэх нэг хүний эрх мэдэлд бүрэн очих хандлагатай. Тогоочийн ганц сарын дамжаанд сурах хэрэг гарсан хүн Улаанбаатарын нүх сүв болгонд байрлах олон сургалтын төвүүдийг үнэ ханш, чадал чансаагаар нь харьцуулж байж сонгох нь энгийн эрүүл ухаан болсон энэ нийгэмд уг наалгах хүнд "хэн нэгэн багш" уг нааж өгнө гээд "наалдчихвал" бөөн дарамт, хүчирхийлэл болдог болжээ. Таны шавь болохгүй гээд эсэргүүцвэл элдвээр айлгаж, сүрдүүлдэг гэнэ. Мөн багш шавь болж байгаа талаар гадагш дотогш яривал бас болохгүй. Нууц байх ёстой гэнэ. Үнэн сайн бүхэн ил цагааныг эрхэмлэдэг. Худал муу бүхэн харанхуй, бүрэнхийг далимдуулдаг гэдэг ёстой мөн дөө. Өөрийн үзсэн дуулсаныг бичиж нийтлүүлсэнийхээ төлөө багшдаа, болон багшийн ойр тойрныхонд нь ад үзэгдсэн хүн ч байдаг юм билээ. Хэн нэгний үг хэлэх, хэвлэн нийтлэх эрх нь амьд явахын адил хэмжээнд тавигдсан ардчилсан нийгмийн иргэд билээ. Яагаад ардчилсан нийгмийн үндэс болсон сонголт гэдэг уг залгах хүнд хамаарахгүй, харин угтайгаа мэдсэнээс хойш шахалт, тулгалт, дарамт илүү болоод байна?”
АЯНГА: ҮНЭЭЭЭН ҮНЭН, ҮНЭН ШҮҮҮ. НО-ТОЙ БАГШТАНГУУД Л ийм юм хийж өөрийгөө нууцалдаг юм. Би түрүүн блогт бичиж байсан даа. Дан ганц багш гэлтгүй. ТЭР удган. ЭНЭ зайран гэж заавал нэрээр нь дуудаж хэлж занш гэж. Энэ бол НО-той нөхдүүдийг илрүүлэх нэг арга. Муу нэрийг хусавч Арилдаггүй. Сайн нэрийг даравч Дарагддаггүй л байхгүй юу. Бөөгийн талаар муу муухайг нь ил тод шүүмжлэсний төлөө надад ч олон дарамт ирдэг. Тэглээ гээд айгаад байх юу байна. Харин ч ил бүр ихээр гаргаж тавих хэрэгтэй. Энэ цагийн БӨӨ нар шинэ амьдрал, шинэ хэв загварыг зохиох ёстой хүмүүс. Хуучинтайгаа хэт зууралдах нь туйлын буруу. Яавал Мөнх Тэнгэрийн Сургаалыг түмэн олонд түвэггүй, хялбар, хүртээмжтэй түгээх вэ гэдгээ шийдэх ёстой улаач нар. Ингэж өөрчлөх үүрэгтэй ч ирсэн юм.
Гэтэл БӨӨгийн тухай бичих тайлбарлахдаа нэг л их ид шид, нууц далд, тайлдагдашгүй, чухам би л мэднэ гэх нь холгүй юм бичиж хүмүүсийг мэдэхгүй дээр нь бүүр ч айлгаж сандраах хэнд хэрэгтэй юм бэ? Бөөгийн тухай маш сайн тайлбарлаж байх ёстой. Сүнсний талаар мэдсэн сурсан бүхнээ тайлбарлаж байх ёстой. Хүн гэж хөгжих ёстой, хуультай, жамтай юм. Энэ хуулийг өмнөх зуун руу чирэх хэрэг байхгүй. Харин өмнөхөөсөө хамгийн ҮНЭН сайныг нь улам боловсронгуй болгон дэлгэрүүлэх ёстой. Муу муухайг нь уудлан илчилж хүмүүсээр жигшүүлэх ёстой.
Жишээ нь Та нар боддоо. Автай Цэцэн Хан яагаад Халхын 800 бөөг амьдаар нь газар булж, шатаахыг нь шатаав. Тэд буруу явсан учраас тэр. Тэр үед ноён хүний хүүхэд өнгөрсний төлөө зуун эхийг уйлуулан, зуун ботгыг буйлуулах хэмжээний төөрөгдөлд орсон БӨӨ байсан учраас тэр. Гэтэл Автай Цэцэн Хан өөрөө одоо миний хүүгийн Онго шүү дээ. Энэ хүн БӨӨг дараад шарын шашинг Монголд оруулж ирж байсан Хүн. Халхын галзуу ноён хочтой хүн. Түүх юун тухай өгүүлж, Бөө юун нууц агуулж байгаа нь сонин байгаа биз дээ. Үүнийг судлах л хэрэгтэй. Одоо ч Тийрэнтсэн БӨӨ нар мянга түмээрээ байгаа шүү дээ. Тэд айлыг голомтоор нь сүйрүүлж байнадаг. Тэд айлд хэрүүлийн үр тарьж байнадаг. Буруудаад, уруудаад ирэхээрээ эхнэр нөхрүүд чамаас боллоо хэмээн хэрэлдэж, ах дүүс нар дэмий худлаа юманд мөнгө татаж ажил удаж, чирэгдэл учруулав хэмээн хардаж сэрдэж хэрэлдэцгээж байнадаг.
Угтаа бол БӨӨ гэдэг бол ураг төрлийг нь мэдүүлж, ойртуулж, ёс заншилд сургах ёстой юм. Тийрэнтсэн бөө, ТИЙРЭН багш нараас болж эсрэгээрээ амьдрал сөнөж байна. Багш хэмээгч нарын нэрийг хэлэх ёстой. Ил тод хэлж бай. Бөө нарыг заавал алдрыг нь өмнө нь хэлж бай. Араас нь удган, зайрангаар нь дуудаж бай. Элдэв Тэнгэр, элдэв бусын цолыг нь бүү дэмий юманд хэрэглэж бай. Тэнгэрийн нэрийг гутаагчидтай ширүүн тэмцэл хийх болно доо Аянга.
Тэр Өндөр Дээд эцгийн минь нэрээр ХАБУЛХААН хэмээн блогоо нэрлэгч Тийрэнтэнгүүдийн блог Мэдэцгээх хэрэгтэй. ЧИНГИС ХААН буугаагүй, буух ёсгүй хэмээн блогтоо бичнэ. БУУСАН шүү гэд бичих бүр АДМИН нь арилгаж хаяна. Ямар санаа байна. Тэр хэнд үйлчилдэг юм бэ? Ард түмэнд үйлчилдэг юм бол ҮНЭН, ХУДАЛ аль ч мэдээллийг тавин түүгээр нь хүн өөрөө уншаад ойлгох биз дээ. Сорхагтани Хатны судрыг унш энэ ХАБУЛХААН блогийн АДМИН. Чингис Хааны Долоон Дээд Эцгийн зөнийг гутаан доромжлох нь угаасаа хэн бэ гэдгээ харуулж байгаа хэрэг. Зөвхөн ХАБУЛ эцгийн зөнг дангаар нь уншаад үзээрэй. Тэр чамд яахыг чинь заагаад өгнө. Эсвэл нэрээ өөрчлөн Хурцжавхлангийн нэрээр нэрлэвэл таарна наадахаа. Мөн миний майл рүү вирус байнга илгээгч нөхөр эхлээд эргэн тойрноо ХАР. Чам дээр ч нарны гэрэл тусч байгаа шүү.
СҮЛДЭТ: “-Бас нэг сонин юм нь Нууц товчоо, Мандухай цэцэн хатны домог гэх мэт түүхэн зохиол дээр гардаг хаад, ноёд, хатад л онго болон бууж ирсэн нь олон тааралдах болжээ. Энэ үнэн үү, аль эсвэл уншсан дуулсаныхаа хүрээнд эргэлдэх хуурамч нөхдийн жүжиг үү. Үнэхээр худлаа гээд батлах эрдэм чадал ч алга, үнэн гээд дагах итгэл үнэмшил ч алга. Гэхдээ л сонин санагдаад байгаа юм даа. Уул нь үнэхээр жинхэнээрээ эртний түүхэн хүмүүс бууж ирээд, мэдэж байгааг маань бус харин мэдэхгүй байгаа үнэн түүхийг хэлж өгдөг бол сайхан аа.”
Х.Сүлдэт
За энэ хүн тэр сайхныг нүдээрээ үзье гэвэл энэ Эзэдтэй нь биеэрээ явж уулзах хэрэгтэй дээ. Түүхийн ном уншчихаад энэ хүмүүс байдаг юм байх даа гэж байвал төөрөлдсөний чинь Тэмдэг. Одоогоос 200 жилийн дараа таныг Х. Сүлдэт гэж Монгол хүн байсан юм байхдаа гэхтэй адил сонсогдож байна. Мэдэхгүй байгаа юмаа эрж сурж хайж байж олдог. ҮНЭНийг олмоор байвал буусан гээд байгаа Буурлуудтай нь уулзахад л болоо биш үү. Уулзаагүй учраагүй байж хардаж сэрдэх юу вэ? Түүхийг зохиол болгож болох ч гуйвуулж болохгүй гэж энэ түүхэн Ноён, Хатдууд чинь ирчихээд хэрүүл хийгээд байна. Үнэн худлыг нь энэ дэлхийд амьдарч байгаа та өөрөө явж үзэн судлаад бичиж үлдээх ёстой юм даа. Энэ хүнд ганц дутагдал байгаа нь сонссон харсан юмаа өөрөө яваад судлаагүйд л байна. Олон хүний хэлсэн ортой байдаг. Иймд Онгод гээч юмыг л судлаж мэдвэл олон асуултандаа хариулт авна даа.
Эцэст хэлэхэд БӨӨГИЙН ЁС АРДЧИЛАЛТАЙ БАЙХ ЁСТОЙ. БАЙСААР Ч ИРСЭН ЮМ.
АРДЧИЛАЛ гэдэг үгээ та нар сайн уншаад ойлгодоо. АРД чилал гэсэн байна. ХААН члал гээгүй учир нь юу вэ? Бүх юмыг АРДын оюун ухаан мэдэх ёстой юм. Бүх ард ГЭГЭЭРЧ, УХААРСАН бол элдэв сөрөг юм даанч болдоггүй юм. Харин одоо та нар энэ АРДЧИЛАЛ гэсэн үгээ хардаа. Та нарт нэгхэн өдөр ХААНчлах эрх гэгчийг СОНГУУЛЬ гээчээр өгдөгт та нар хууртдаг. Мөнгө, Сайхан амьдрал, Бэлэн амьдрал эдгээр үгүүдэд хууртаад та нар ХААН болох ёстой ОЮУН САНАА , УХААНАА худалддаг шүү дээ. Ганц өдөр ХААН болох ёстой өөрийн эзэн эрх оюун санаа, ухаанаа худалдчихдаг та нар бусад 4 жилийн турш БООЛ байх нь арга үгүй юм.
Гэхдээ мэдээж зарим нэг нууц үйл миний зүгээс хийсэн байгаа учраас та бүхэн нетээр багшлая гэвэл За гээд буруу юм хийчихвээ.
Би ч маш их баярлалаа. Тэр ийм л чадалтай, итгэлтэй, эрэлч , хайгуулч зоригтой Хүн байлаа. Та нар боддоо баргийн хүн Нетээр багшлуулаад, өөрийн боссоноосоо тэс өөрөөр бууж сурч төрсөн бие дээрээ турших уу??? Яасан их итгэл, сэтгэл, сайхан сэтгэл вэ? Тэр чадсаан. Иймийн учир би түүнд бүр ихийг заахаар сэтгэл шулуудсан юм. Энэ анхдагч ЗАЛУУ миний хамгийн хайртай бахархалтай хүн байх болно. Тэр аугуу их сайхан сэтгэлтэй хүн байлаа. Өмнө буусан минь ч гомдох вий гэж бодно. Чи хүнийг бай хэнийг ч бай хайрлаж чадна эргээд тэд чамайг хайрладаг гэдгийг бүү мартаарай. Тэр надад одоо сэтгэл нь амарч, тайтгарч, өөртөө итгэлтэй болж байна Танд Баярлалаа гэж хэлсэн юмдаг. Их л шаналж явж дээ хөөрхий. Гэхдээ л ҮНЭН гээчийг хайж, тэмцэж, зорьж, итгэж, зориглож чадна гэдэг АУГУУ ЧАНАР.
Би түүнтэй хэрэв чи надад итгээд миний үгэнд ороод хоюулаа хамт хийж үзвэл зөвшөөрөх үү. Чи чадна гэвэл би чамд туслая хэмээн тохиролцов. Би түүнд Халх БӨӨгийн бүх л юмыг зааж өгч түүнийг өөрийн дуудлага, одоо хийж байгаагаа орхиод миний зааврын дагуу хийгээд үзэхийг заасан юм. Тэр зөвшөөрсөн бөгөөд хоёр хоногийн дараа надад гайхан яг боллоо. Би бүр гурван удаа буулгаж үзлээ. Миний нүдэнд хүртэл хөдөө морь байгаа нь харагдаж, бас ирсэн буурал маань газар тухлан сууж: Өвөг дээдсээ ингэж угтдаг болоо юу хэмээн асуулаа гэв гээд ярив.
Энд зориуд нэг жишээ хэлье. Нэгэн залуу надтай холбогсон юм. Тэр миний блогийг уншаад бас өөрийгөө сайн шинжжээ. Тэр угтай гээд Бөө болсон ч Тийрэн наалгасан учраас хамаатан садан нь ч тоохоо больжээ. Тэгээд тэр өөрөө дахин хичээж байгаад дахин багш олж босчээ. Гэвч тэр өөртөө эргэлзсээр, бас миний блогт байх юмстай түүний боссон зөрсөн учраас надад ҮНЭН гэж юу байх талаар асуусан юм. Энэ хүн надад чин сэтгэлээсээ хандсан юм. Намайг туршиж сонжих гэсэнгүй, эсэргүүцэн тэмцэж уурласангүй. ичиж зовсонгүй. Энэ бол жинхэнэ ХҮН гээч Хүн ямар байж яаж амьдарч тэмцэх ёстой үлгэр жишээ юм.
Энгийн сайхан байсан бүхэн үхэл хагацал өвчин зовлонгоор дүүрч, эргэдгээрээ эргээд явсан дэлхий юунд элдэв гамшигт өртөн ХҮН нус нулимсандаа хутгалдана вэ? Ойлгохгүй болохоор чинь Ойлгуулах гэж тэгдэг юм. Учир шалтгааны төлөө Хүн та өөрөө өөрөө тэмцэн явах хэрэгтэй.
БӨӨ бол Монгол байтугай Дэлхийг засахаар 1000 жилдээ бөөн бөөнөөрөө бууж ирдэг юм. Хэн нь газар дээр амьдарч байгаа билээ. Тэр нь ойлгож амьдрах ёстой юм. Тэрнээс сонсоод л шүүмжлээд л цэцэрхээд л суугаад байвал АРД чилал тогтдоггүй юм. Дээд, Доодгүй хамтарч байж АРДУУД нь сэхээрч, гэгээрч байж АРД ЧИЛАЛ болох ёстой юм даа. Ингэж АРДЧИЛАХ ёстойг хэн сануулж мэдрүүлж байна вэ? Энэ бүх БӨӨ нар л мэдрүүлж байгаа хэрэг билээ.
Хүн өөрийн ХААН оюун ухаанаа зөв бодуулан сэтгүүлж, худалдахгүй, мунхаруулахгүй байсан бол бусдын зальт хар санаанд орох уу??? ХААН гэдэг үг бол УХААН гэсэн л үг шүү дээ. Эцсийн эцэст өөрсдийн худалдагдсан Ухаанаа өөрсдөө сонгосон 76т тохоод байна гэдэг утгагүй хэрэг. Нөгөө Ухаангүй ноёнд урагшгүй албат гэдэг үг нь үнэн чанартаа Ухаангүй Ард Түмэнд Урагшгүй Ноёдууд заяах нь зүйн хэрэг бизээ. Ядахдаа 4 жилдээ нэг тохиох өөрийн УХААН зарах өдрөө сэргэг цэлмэг байдагсан бол МОНГОЛ ингэж явахгүй.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.