Saturday, March 29, 2014

2014.03.29 Монгол хэлний тухайд

Аа бас өнөөдөр би Буурлуудад хэмх загнууллаа. Бидний хэлснийг бүрэн гүйцэд оруулсангүй гэв. Учиг нь би бээр БууЭрЭл гэж зөв бичихийг нь БуурЭЛ гэж бичсэн ялтай байваа. Буу нь бууж ирэхийн үйлдэл, Эр нь удамшилд хүчтэй эр, ЭЛ нь эл тодын Эл гэнэм. Амьгүй юмс ил байхыг ИЛ гэж бичдэг амьтай юмс буюу хүнтэй холбоотой бол ЭЛ гэж бичдэг гэнэм. Тэгэхээр бууж ирж үйл хийх учраас БууЭрЭл нь үхчихсэн үед л хэрэглэдэг. Гэтэл өвГҮН, эмГҮН бол амьд байж болдог. БууЭрЭлүүд бол тархийг засдаг. Харин Өв нь ӨӨӨӨӨӨӨ болчихсон өвөө, Эм Ээээээ нар бол замбад амьдарч байхдаа ГҮН мөр үлдээгээгүй учгаас, үйлээ дуусгаагүй тул БууЭрАй буюу бууж ирээд Ай олонд үйлчилдэг үйлийн үртэй гэнэм. Өөрөөр хэлбэл биеийг илдэг бариа хийдэг гэх мэт гэнээээээ. Ингэхээр амьд байгаа хөгшчүүдийг БууЭрЭл, БууЭрАй гэдэггүй байхнээ. Өөрөөр хэлбэл үхэгсэдийг хэлэх нь байна. Күээ мөн яанам бэ одоо.

Монгол бичиг сурах, сурахдаа зөв сурахгүй бол шившиг болж гүйцлээ байна. Зиндаа гэх үгийг тайлбарлаж хэллээ. Зи Эн Даа гэж бичигдэх аж. Гэтэл ЗИ хэмээх үгтэй өөр монгол үг олоодох гэлээ намайг. Би Чоймаа багшийн Монгол хэлний хадмал толь номоос хайж үзтэл
ЗИДАРГА
ЗИЙРЭМБЭ
ЗИНБЭ
ЗИНДАА
ЗИНДААРХИ
ЗИНДААЧИЛ
ЗИРАА гэх ДОЛООХОН үг олоод хэлтэл БууЭрЭл Эд монгол үг биш гэх юм. Монгол ЗИ тэй хоёрхон үг байдаг. Маш адгийн хараалын үг учраас эднийг хорьж ҮГ үүсгэж ярьдаггүй бас тэр мууг дууддаггүй юмдаа хүүхэд минь гэвээ. Энэ хоёр үгийг цээрлэдэг учраас ЗИ гэсэн дээр үг байхгүй. Та нарын энэ ЗИНДАА гэдэг үг бол санскрит үг. Зи Эн Даа нь Зи бол маш муу үг учраас би түүнийг та нарт бас уншуулж сэргээгээд яахав. ЭН нь бол хязгаар, талбайг хэлдэг. Даа гэх нь дааж явахын язгуур үг гэв. Би гайхаад тэгээд зиндаа гэхгүй монголоор юу гэхийн гэхэд ЗЭРЭГ ДЭВ гэх юм. Зээ Эр эГ Дэв. Зээ нь ЗЭЭ тангараг Эр нь удамшилд зохист эр, эГ нь энхлэгт Г буюу урдах зүйлийг хүндэтгэж нандигнаж хайрлах ёстойг анхааруулсан авгайлсан хүнэтгэлийн зэрэг гэнээ. Утга нь Зээ тангаргаа удамшуулагч хүчтэн. Дэв гэдэг дээр би бяцхан маргав. Дэв гэж муу үг хэмээхэд Дэвээ чи зөв бич гэв. Дэв гээд бичтэл буруу гэнээ. ДэИэ байжээ. Аа харин хурдан хэлэх ярианы явцад Иэ нь Вэ хэмээн сонсогддог болохоор бичигдээ бизээ. Та нар юм өөрчлөхдөө хэт сайн юм хэмээв.
Монголын Нууц Товчоон дээр Хуагчин эмгэн гэж гардаг. Энэ хүн бол Хоо Г Чин гэдэг нэртэй аж. Хоо нь өөрийнх нь нэр. Харин дээр дурдсан энхлэг Г нь Хоо гэх нэрийг нь авгайлан хүндэлсэн нөгөө утгаараа бол энэ хүнийг хайрлах учиртай цор ганц учраас цаазаар авч болохгүй хэмээсэн утга бас давхар агуулан хүндэтгэл анхаарлын энхлэг Г гэдгийг залгасан гэжээ. ХоогЧин эмГҮН хэмээвэл зөв аж. Чин бол цол, Чин үнэнд тэмүүлэгч цол юм. За тэгэхээр энэ бүхнийг ХоогЧин ЭмГҮН өнөөдөр надад ярьж хэлж бичүүлсэн билээ. Хоо эмэг маань устсан нэг отгийн хамгийн сүүлийн эмэгтэй байгаад харин Хаан Дээдсийн эцэг, өвгөд түүнийг хайрлан хамгаалж хамгаалалтандаа хажуу хавиргандаа авч явдаг байсан гэнэ.
Тэрээр гурван охин төрүүлсэн бөгөөд тэрхүү отог нь ясан тал бүрэн устсан аж. Намайг ном судрын ажлаа цалгардуулж, төөрч будилж буй учраас Хоо эмэг ирж чангалан чиглүүлж өгч байгаа гэнэм. Мөн намайг шийтгэж нууц товчоог гаргах хугацааг хойшлуулав. Хариуцлагаа өөрөө үүр гэж үүрэгдэв. Хэтэрхий чалчсан гэнээ би. Заза өнөөдөржин л загнуулж сэтгэлээр унав. Үхээд ч эд дээр очих би хаашаа ч зугтнам бэ? Хар ядаргаатай юм уур хүрчихлээ. Гэвч үнэхээр миний буруу байгаад бас их учир сонсож ухаан суух дөхөж байгаа учраас одоо яая гэхэв дээ сонссоноо бас л бичив. Одооноос 14 хоног Хоо эмгийн удирдлага дор чангалуулж нилээн ажил хийж завгүй болох нь байна. Дураараа зөрүүд, бас хэтэрхий мэдлэггүй би гээч өөртөө их лай хураажээ. Энэ монгол бичгүүд чинь ийм их учир утгатай гэж хэн мэддийн... гээд л гайхах өөрөөсөө ичиж үхэх дөхөх юмдаа. Монгол хэлний багш болж байхгүй үхсэнээ хийсэн юм болдоо ч гэж бодох юм. Түүхийн багш болоогүй нь болсон санагдах боллоо. Ер нь би юу сонсож, юу мэдэж амьд явдаг байснаа ч санахаа болив. Ингэхэд амьд байсын болов уу эсүүл үхсэн хүүр байсан юм бол уу мэдэхээ ч болив.
Гарах ёстой сударнуудаа дахиад л эхнээс нь эхлээд би шалгахаар шийдлээ. Үгүй ядахдаа л зайран, удган гэх үгүүдээ нягтлан асууж үгийн язгуур утгаас ойлгохыг хичээж эхэллээ.
БууЭрЭлүүдийн хэлсэн ярьсанг тэртэй тэргүй тас тогтоож чадахгүй учраас байнга бичлэг хийдэг билээ. Бид бол диктафон гэх боловч тэд Хоолой мутарлагч гэнэ. Гэтэл Хоо эмэг би монгол хэлдээ төгс бишээ. Гэвч монгол бичгийг зөв бичсэн үгүйгээ шалгах нэг арга нь үйлийг нь ухаж боддог. Тэгэхээр наад хоолой мутарлагч чинь Дуу давтагч гэх үйлдлийг л хийгээд байдаг юм биш үү. Зөвхөн мутарлаад орхихгүй байна. Та нар дахин давтан сонсдог гээ биздээ.
Би л лав Дуу давтагч л гэж нэрлэх юм байна хэмээв. Энэ хоолой мутарлагчаас болж БууЭрЭлуудын онигоо маш олон болсон. Манайхан бол ч маш сайн эзэмшсэн бүр асаахаа мартсан үгүйг хүртэл хэлж эсвэл өөрсдөө асааж унтраадаг. Харин өөр отгийн БууЭрЭл юмуу шинэ Онгод буувал янз янзаар хүлээн авдаг. Зарим нь дуртай байхад зарим нь уурсаж хол байлга гэх мэт. Хоолой мутарлагч гэнээ. Тэгээд хүн нь хаана байна, гар нь хаана байна гэх мэтээр асууж өгнө шүү дээ.
Өнөө ЗИНДАА хэмээх Утга нь зовлонгийн амьдралаа дааж явах гэсэн үг гэсэн дээ. Ийм л учраас Монгол түмэн гадаад үгийг цээрлэдэг байсан юм гэв. Ёоох толгой минь үстэйг мэдэрч бие зарс хийлээ. Нээрээ л та бүхэн шалгаад үзээрэй. Зи тэй монгол үг олох гээд хай. Гаднаас орж ирсэн хэдэн үгэнд л энэхүү ЗИ гэгч нь байх ажээ.
Монголчууд жатгат муу үгсийг ҮГЭЭ ХОРЬЖ УСТГАЖ ЦЭЭРЛЭДЭГ хэмээсэн нь энэхүү ЗИ хэмээгчээр жишээлэх баримт гэнэм. Гэтэл Зиндаа гэсэн сонин хүртэл байдаг биздээ. Сонины бичгийн мэрэгшилтэнгүүд л ингээд байхаар чинь мань мэт яахын бэ? Иймээс монгол бичигт анхаарал хандуулан бүрэн судлахгүй бол болохгүй нээ. Хүссэн хүсээгүй та бүхэн монгол бичгээрээ зөв ярьж сурж байж л амжилтанд хүрэхгүй бол буруу шившлэгэт үгээ хэлээд л байвал Монголчууд мандан бадрана гэж мөрөөдөөд хэрэг алгаа.
Unlike · 
  • Gereltuya Tumurkhuyag Ай, та минь ингэж чангалуулж байхад, ухвар мөчид бид чинь яанам бэ. Өөрийгөө голох, чамлах минь улам их болох юм... Хэзээ өөрийгөө засаж, өөрөөрөө үлгэрлэнэ дээ...
    17 hours ago · Like · 4
  • Tuya Enkhee ЗИ гэж жаахан жижигхэн гэсэн утгаар нь.бас ярьдгийн. Зи зи гээд л жаахан бага бага гэсэн утгаар хэлдэг байсан. Бага байхад Буурал эмээ маань
  • Enkhtaivan Tumur ih chuhal ugnuud bna daa muu ugiig ni helehgui hicheej yavmaar yum bna daa.
  • Muugiij Jmuugii Эндээс өөрийгөө хаана яваагаа мэдэж авлаа. Хичээж ухаарч хурдан суралцахгүй бол хоцроч байгаа юм байна. Өөрийнхөө хувьд дэндүү удаан байндаа. Яаж аргаа олж хурдан Улаачын ухаанд суралцаж сурах вэ гэсэн асуулт гарч ирлээ. Ядаж БууЭрЭлуудаа суралцахдаа ашиглаж сурах юмсан. Хэд хоногийн өмнө БууЭл гэсэн үгийг уншиж байгаад БуурЭл ч юмуу БууРЭл БуурьЭл БууЭрЛ гэх хувилбарууд орж ирээд байсан юмаа. Сургааль бүрийн огт анзаарахгүй юмдаа. Бичсэнээ уншихаар дээдэстэй цэц булаалдсан юм шиг Би чадна гэсэн юм шиг харагдаж байна. Гэвч Миний хувьд бол өөрийгөө л хөгжүүлэх эрэл хайгуул юм шүү. Арга ухаан байвал хэл туслаарай. Саяханаас муу утгатай үгсийг хэрэглэхгүй байхыг хичээх болсон. Жишээн нь. Амьдралчин сайнжирахгүй шүү. Сайнгүй байна. Дүүрсэн. гэх мэт сайн үгээр хэлж сурахыг хичээж байна.
    11 hrs · Edited · Like · 2
  • Ochir Von Bayer Sei-Kahn Одоо ч муу муухай vгсийн тоо ч утгаа алдаж байх шиг, ёстой л хэлэхээс цээрлэж л еереесее устгая даа тэгвэл бусаддаа ч vлгэр болох ч юм билvv...ёстой ичиж vхлээ байна нээх их юм мэддэг юм шиг л хvнд заагаад байдаг...сурах юм их байнаа, хичээнээ
    11 hrs · Like · 1
  • Iher Luu зайран гэхээр зай эр эн удган гэхээр уд эг эн юм болов уу. үнэхээр санаанд ормооргүй сонин юм даа. бидний монгол хэл үндсээрээ шахуу өөрчлөгджээ. амин чанар гэдгийг би сайн ойлгохгүй байж байгаад амьний мөн чанар гэж ойлгоод байгаа. буруу бол хэлж өгөөрэй манайхаан.
    11 hrs · Like
  • Iher Luu үгэн дотор үг бүтээж байгаа ч юм шиг хайхалтай юм. бид ч сурах юм их байна даа
    11 hrs · Like · 1
  • Bolormaa Nurzed Л.Түдэв гуай удган хэмээх үгийн талаар: "Удган" хэмээх эхийн эрхт ёсны үеийн нэр томъёог уг гарвалаар нь хөөвөл эртний монголын элэнц хуланцын өмнөх дээдэс болох Сүмэр буюу Шүмэр нарын үгийн санд "Уту" гэсэн анхдагч утгаараа байдаг гэнэ. "Нарны бурхан...See More
    10 hrs · Like · 2
  • Solongo Soko Сайхан зүйл бичиж мэлмий нээсэнд болормаа нүрзэддээ баярлалаа
    9 hrs · Like
  • Oyuniig Neegch Чин зоригт өвгүд дээдсийн минь Өв их эрдэнэ гэж хэлсэн найрагчийн үгийг одоо л захаас нь мэдэрч байх шиг ээ би. Үнэхээр өв их эрдэнээ сайн судалж ойлгоогүй байж гадаад хэл, боловсролын талаар ярих хэцүү юм байнаа
    9 hrs · Like · 2
  • Chinggis Ayanga Хоо ЭмГҮН: Аливаа хэл цаг хугацаанд өөрлөгддөг билээ. Өөрчлөгдөх учир нь харийн салхины аяс билээ. Гэхдээ язгуур хэлээ умартвал хэлний мод чинь хугарна. Иймд анх ямар үгнээс гарвалтайг нь бүү март гэж хэлснээс биш ингээд хэрэглээдэх гээгүй. Хэрэглэх эсэх нь та нарын дур. Бидэн хэлийг ойлгоосой гэсэндээ Алтайн язгуураа бахархаасай гэсэндээ угаасаа энд амьдарч байснаа батлах гэж, ургийн хэлхээг хаанаас эхэлдэгийг сануулах гэж, Үг язгуур чинь хаана эхэлсэнийг үзүүлэх гэж, Үгийн язгуурыг тайлаж байна. Өөрсдийн чинь зохиосон дүрэм өөрсдөд чинь үнэн. Өвгөд бидний түүх бол өвгөд бидэндээ Үнэн. Түүхийн шаргал хуудаснаа бичигдсэн тэр үг түгээмэл дүрэмд өнөөдөр баригдах албагүй. Хэдий настай үг юм, хэдий настай дүрэм юм харьцуулаад чи өөрөө нэг бодоодох. Наад дүрэм чинь хэзээ ч өөрчлөгдөж болно. Гэхэдээ МОНГОЛ ХЭЛ язгуур үг н ь өөрчлөгдөхгүй. Энэ өөрчлөгддөггүй зүйл ҮНЭН байдаг юм. Түүнийг бүү март балчир минь. Язгуураа мартвал хэл хувьсал чинь МӨХНӨ. Харь хэлний язгуурыг МОНГОЛ ҮГ гэж эндүүрнэ. Энэ нь эрлийз хүүхдийг цэвэр цустантай харьцуулсантай ялгаагүй адил. Иймд язгуур үгээ бүү март. Тэднийг хэрэглэдэг язгуур өвгөдөө бүү март. Энэ чинь Түүх шүү дээ. Түүхээ хаанаас эхэлсэнийг мэдэж хэрхэн улс тогтож байгааг ажиж мэдэж ТАВАН ТУСГААР ТОГТНОЛОО хамгаалаж үлд. Эс тэгвэл ураг чинь үгүй, ар чинь үгүй, Монгол чинь үгүй. Өөр ямар нэгэн улс хувьсаад ийм болчихсон гэсэн түүх бий болно. Эртээ урдын цагт Монгол гэдэг улс байлаа гэдэг чинь болно. Харь хэлний салхи Халх хэлийг үгүй болгосон гэдэг домог бий болно. Улаачтайгаа харьцахын тулд орчуулагч хэрэг болно. Удмын Онгод бидэнд хэл сурах шаардлага бий болно. Тийм муу ёрын өдрийг би хүсэхгүй байна. ЭмГҮН би өгөр ясныхаа толгойг цуурч дуустал хүсэхгүй байнаа. Тодорхойлолт: Өгөр ясны толгой цуурч дуусч, элэгдэж өгөрштөл 500 жил хэрэгтэй. Нялх үртэйгээ хэл нэвтэрэлцэхгүй, зүрх нэгдэхгүй байхын зовлонг чи ойлгоно уу? Хаанаас Монгол хэл эхэлдэгийг сануулах гэж Халуун бие үгүй Хийсгэлэн дүрт эмГҮН би хэлэх хэдэн үгээрээ утга холбож, Мартагдсан тэр үгсийн ярууг сануулахыг оролдох буруу юу? Хөгжил байсан ч язгуураа алдаж болохгүй. Хувьсаж байсан ч хүнээ алдаж болохгүй. хэмээн ЭмГҮН Дээдэс маань Хилэгнэж байна. Өршөөгөөрэй.
    3 hrs · Unlike · 10
  • Chinggis Ayanga Бичиг үүсэхээс ч өмнө Өвгөдүүд Монголоор ярьж байсан юм. Бэх холбохдоо дүрмээ зохиосон юм. Шинэчлэлд дуртай хүүрнүүд танихын аргагүй ийм эрээн бусгай болгож Танхил үртэйгээ хэл нэвтэрэлцэхгүй зовлонд унагачаад байнам.
    3 hrs · Unlike · 6
  • Chinggis Ayanga Хүү, Хэл, Хил, Мал, Жаяг байгаа цагт Монгол байна. Энэ үгнүүдийг эрхбиш ойлгож байна уу? Ойлгомгүй болсон цагт чинь Монгол устанаа. Үүнийг Таван Тусгаар Тогтнолын НЭГ нь ХЭЛ гэдэг юм. Ойлгож байвал та ХЭЛЭЭ хамгаалж бай. Ойлгохоо байсан бол та МОНГОЛОО АЛДЖЭЭ.
    3 hrs · Edited · Unlike · 6
  • Chinggis Ayanga Тэгвэл бичиг гэдэг чинь авиалбарыг дүрслэн илэрхийлдэг бус уу? Тэр бичигдсэн авиаг эргүүлээд уншихад анхдагч үг нь босдог бус уу? Бичиггүй байсан ч хэл яриагаар харилцдаг бус уу? Алтайн язгуурын хэлийг ямар үсгээр бигээр бичих нь хамаагүй, ямар хэлний үсгийг зээлдэн бичих нь хамаагүй язгуур цэврээрээ үлддэг гэдгийг бүү март. Одоо ч та нар Алтайн язгуур үгсийг шоргоолжин бичгээр бичиглээд байгаа бус уу? Үсэг хоорондыг үрмээр зохицуулаж байгаа бус уу? Энд нь үл зохцох Алтайн язгуурын язгуур үгс оршоод байгаа бус уу? Хувьссан шинэчлэгдсэн бүрэн нийцтэй гээд байгаа энэ үгс чинь хүний инээдийг тэрчлэн хуулан авиалаж чадахгүй л байна даа. Ийм байхад энэ тэр бибиг үсэг сайн муу гэж шүүмжлэх эрх байхгүй ээ чам шиг балчирт. Монгол Алтайн язгуур үгсийг 500 гаруй бичиг үсгээр үлдээхийг оролдсон түүхтэй. Гэвч язгуур үгсийг тэрчлэн цэврээр гаргаж чадаагүй. Энэ түүхийн шар мөр яруу тунгалаг язгуур үгс нь цэврээр үлдэж бичиг үсэг гологдон хаягдаж байгааг гэрчилж байна. Юун ганц босоо монгол бичиг. Энэ түүх хэзээ ч гуйвахгүй. Бид шинэ бичгийн эрэлд яван явсаар л байна. Төгс бичгийн дүрмийн эрлийг хайсаар л байна. Угаасаа Алтайн язгуурыг бүрэн илэрхийлэх бичиг энэ дэлхий дээр байхгүй. Агуу хэл бүтээчихээд аясын нь даахгүй зовж байгаа нь Монгол ард бид.
    3 hrs · Unlike · 2
  • Chinggis Ayanga ёоох хэхэхэ. Эмэг баахан хилэгнэлээ. Би бас ингээд л загнуулаад байсан юм. хэхэхэ. Бичгийн соёлын тухайд нэг жилийн өмнө Бичиг соёлын судар гээд бид гаргасан шдээ. Тэнд наран бичиг, буган бичиг, хүн бичиг гээд л Монголчуудын бичиг үсгийн дурсгал бий. Ийм их арвин бичиг соёлын дурсгалтай байтал ганц уйгараас бичиг авсан гээд уурыг нь хүргэчихлээ. Монгол бичиг чинь өөрөө маш агуу утга агуулгатай хайхамшигтай бичиг. Юун Хүннү тэрнээс ч өмнө бичиг үсэгтэй байсны дурсгалууд өчнөөн бий.
    2 hrs · Unlike · 2
  • Chinggis Ayanga Хүүе энд өдөөд бичсэн гурван бичлэг хаашаа алга болчихвоо. Яасан инээдтэй юм бэ? Өөрийнхөө бичлэгийг устгаад зугтаад байхдаа яахав дээ. Хоо Эмэгт заах гэж баахан юм биччихээд зугтаад явчих юм хэхэхэ элэг хөших нь байна. Гэвч хүмүүс Хоо эмгийн хэлсэн үгсээс тэр хүмүүн юу гэснийг гадарлах буйзээ. хэхэхэ. Нөхөөд манайхаан юу болсныг нь биччихээрэй.
    2 hrs · Unlike · 1

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.